فعالیت‌های اداره آمار
 
فعالیت‌های اداره آمار
اهم وظایف و فعالیت‌های اداره آمار عبارت‌اند از:
 
1- تهیه و انتشار سالنامه آماری دانشگاه:
مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در راستای رسالت سازمانی خود مبنی بر ساماندهی مکانیسم‌های جمع‌آوری و تحلیل آمار و ارائه گزارش‌ مدیریتی به مسئولان ذی‌ربط هرساله اقدام به تولید گزارش‌های تخصصی و تحلیلی در حوزه‌های مختلف برای استفاده مدیران محترم دانشگاه می‌نماید. نتیجه جمع‌بندی و خلاصه‌سازی این گزارش‌ها تولید سالنامه آماری دانشگاه می باشد.
 
2- تولید و انتشار گزارش‌ها، نشریات و بسته‌های آماری:
گزارش‌های تخصصی و متنوعی هرسال در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه تولید و جهت بهره‌برداری، در اختیار مدیران و مسئولان محترم واحدهای تابعه قرار می‌گیرد. برخی از گزارش‌های تولیدی به‌صورت نشریه جداگانه و برخی دیگر هم به‌طور اختصاصی برای درج در سالنامه آماری دانشگاه تهیه و تدوین می‌شوند. فهرست اهم گزارش‌هایی که با همکاری واحدهای مختلف و مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات تولید می‌شوند به شرح ذیل است:
• گزارش خدمات بستری بیمارستان‌های دانشگاهی
• گزارش خدمات سرپائی بیمارستان‌های دانشگاهی
• گزارش فوت‌شدگان در بیمارستان‌های دانشگاهی
• گزارش خدمات بستری و سرپائی بیمارستان‌های غیردانشگاهی
• گزارش مراجعین سرپائی مراکز بهداشتی‌درمانی شبکه‌های بهداشت و درمان
• گزارش عملکرد معاونت بهداشت
• گزارش اعضای هیأت‌علمی
• گزارش آماری نیروی انسانی
• گزارش دانشجویان
• گزارش دانشجویان خارجی
• فعالیت‌های مراکز توسعه تحقیقات بالینی
• عملکرد و فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان
• عملکرد و فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
• عملکرد و فعالیت‌های اداره انتشارات و علم‌سنجی
• عملکرد دفتر ثبت اختراعات و ابداعات
• گزارش دفتر هماهنگی مراکز تحقیقاتی دانشگاه و نتایج ارزشیابی مراکز تحقیقاتی
• گزارش افتخارات معاونت تحقیقات و فن‌آوری در ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی
• گزارش امور فرهنگی و رفاهی دانشجویان
• عملکرد روابط عمومی
• عملکرد دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان
• گزارش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در عرصه بین‌الملل
• عملکرد دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
• عملکرد نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه
• عملکرد هسته تحقیق و نظر دهی
• عملکرد هیأت اجرایی جذب
• عملکرد هسته گزینش
• گزارش جلسات و مصوبات هیأت امنا، هیأت‌رئیسه، شورای دانشگاه و هیأت ممیزه
• ...
3- همکاری و مشارکت در طرح‌های آماری:
از دیگر اقدامات و مجموعه فعالیت‌های اداره آمار می‌توان به همکاری و مشارکت در طرح‌های آماری با سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی به شرح ذیل اشاره نمود:
• همکاری و مشارکت در تولید سالنامه آماری استان لرستان (نشریه سالیانه استانداری لرستان)
• همکاری و مشارکت در طرح ارزیابی وضعیت آموزش عالی کشور (طرح سالیانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)
• همکاری و مشارکت در طرح سامانه یکپارچه نظام اطلاعات سلامت ایران در وزارت متبوع (سیناسا)
• همکاری و مشارکت در طرح سامانه شبکه ملی سلامت (شمس)
• ...
 
4- سایر فعالیت‌ها و امور جاری اداره آمار:
• جمع‌آوری، بررسی اطلاعات و استخراج سرجمع فعالیت بستری بیمارستان‌ها 
• جمع‌آوری، بررسی اطلاعات و استخراج سرجمع فعالیت سرپائی بیمارستان‌ها 
• جمع‌آوری، بررسی اطلاعات و استخراج سرجمع فوت‌شدگان بیمارستان‌ها
• جمع‌آوری، بررسی اطلاعات و استخراج سرجمع مراجعین سرپائی مراکز بهداشتی‌درمانی شبکه‌های بهداشت و درمان.
• محاسبه شاخص‌های بیمارستانی
 

 

فعالیت های اداره آمار

سوالات متداول

سيناسا چیست؟
سيناسا مخفف "سامانه يكپارچه نظام جامع آمار و اطلاعات سلامت ايران " مي باشد

سامانه اتوماسيون آماري، اطلاعات را از سطوح مختلف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي (واحدها و ادارات) جمع آوري و بانك متمركز و يكپارچه آمار و اطلاعات سازمان را ايجاد كرده، گزارشات متنوع مديريتي را توليد و در اختيار مديران ارشد، مديران مياني و كارشناسان، جهت بهره برداري قرار مي دهد . مديران ارشد سازمان در هر زمان و مكان به گزارشات مورد نظر خود در قالب جداول و نمودارهاي گرافيكي دسترسي دارند و با توجه به آمارهاي ثبت شده مي توانند تصميمات مناسب گرفته وسياست گذاري هاي متناسب را اعمال نمايند.

شمس چیست ؟

توسعه شبكه ملي سلامت (شمس) به مفهوم بازسازي و نوسازي و گسترش شبكه بهداشت درماني كشور

ضرورت اجرا طرح شبكه ملي سلامت از اين جا مشخص مي گردد كه يكي از شاخص هاي سازمان بهداشت جهاني در خصوص ميزان توسعه يافتگي كشورهاي دنيا در سلامت الكترونيكي تعداد مراكز بهداشتي درماني داراي زير ساخت ارتباطي پرسرعت مي باشد.
شبكه ملي سلامت، زيرساخت ارتباطي بين مراكز بهداشتي، تشخيصي و درماني سراسر كشور و امكان برقراري ارتباط بين اين مراكز، تبادل داده‌ها به صورت الكترونيكي و ارائه خدمات الكترونيك سلامت در كشور را فراهم نموده است. اين شبكه مختص حوزه دولتي نبوده و بخش غير دولتي نيز مي‌توانند از خدمات اين شبكه استفاده نمايند. خدمات الكترونيكي مختلفي در حوزه سلامت بر روي اين بستر قابل ارائه مي‌باشد. مانند سپاس (سامانه پرونده الكترونيكي سلامت ايران)، دوره هاي آموزش مجازي، كتابخانه هاي الكترونيكي پزشكي و سلامت، مشاوره هاي پزشكي از راه دور، اتوماسيون اداري، خدمات الكترونيكي مختص دانشجويان، شبكه هاي علمي و پژوهشي، سامانه هاي اطلاع رساني داروها، نوبت دهي درمانگاهها و مطب ها از راه دور، صدور انواع مجوزها و گواهي هاي پزشكي و بهداشتي به صورت الكترونيكي، دسترسي به منابع علمي و پژوهشي و ساير خدمات الكترونيك سلامت.
توسعه سامانه نظام ارجاع الكترونيكي چیست؟

شرح مختصر: به منظور پايش و مديريت پذيرش بيماران در مراكز درماني، امكان رهگيري آن ها و همچنين برنامه ريزي دقيق تخت هاي بيمارستاني جهت ارائه خدمات الكترونيكي سلامت، توسعه سامانه پايش برخط بيمارستان هاي كشور ايجاد گرديده است. اين پروژه با تطبيق اطلاعات ارسالي به سرويس تخت و پذيرش برخط بيماران درصدد رصد چرخه پذيرش بيماران، پايش آمار مراجعه كنندگان به مراكز ارائه دهنده خدمت، جستجوي بيماران تصادفي، مفقودين، مديريت توزيع بيماران در مراكز ارائه دهنده خدمت، ارتقاي مكانيسم هاي نظارت حاكميتي بر پذيرش و ترخيص بيماران در مراكز و نيز مديريت تخت هاي بيمارستاني مي باشد. در اين ساختار، با پذيرش بيمار در بيمارستان ها، اطلاعات پذيرش و بيمه وي به سامانه پرونده الكترونيكي سلامت(سپاس) ارسال ميگردد. از طرفي با تغيير وضعيت تخت هاي بيمارستاني، وضعيت تخت در عناوين مختلف اشغال شده، آماده پذيرش بيمار، رزرو شده و خارج از دسترسي به سامانه ارسال ميگردد. با قرارگيري اطلاعات در محور مذكور، امكان پايش برخط بيمارستان ها و وضعيت بيماران بستري در تخت هاي موجود مراكز، ميسر مي گردد.

 

سياب چیست؟

شرح مختصر: سامانه يكپارچه اطلاعات بهداشت (سياب) مجموعه اي از نرم افزارها، سيستم هاي اطلاعاتي و شبكه ارتباطي است كه زيرساخت ايجاد و توسعه پرونده الكترونيكي سلامت يكپارچه حوزه بهداشت در ايران را فراهم مي سازد. اين سامانه به منظور يكپارچه سازي اطلاعات حوزه بهداشت طراحي و توسعه يافته است كه در اين راستا استانداردهايي جهت آماده سازي نرم افزارهاي ارائه دهنده خدمات بهداشتي براي تبادل اطلاعات سامانه هاي مختلف با سامانه يكپارچه اطلاعات بهداشت(سياب)  توسعه داده شده است.

 

توسعه سامانه پايش برخط بيمارستان چیست ؟

شرح مختصر: به منظور پايش و مديريت پذيرش بيماران در مراكز درماني، امكان رهگيري آن ها و همچنين برنامه ريزي دقيق تخت هاي بيمارستاني جهت ارائه خدمات الكترونيكي سلامت، توسعه سامانه پايش برخط بيمارستان هاي كشور ايجاد گرديده است. اين پروژه با تطبيق اطلاعات ارسالي به سرويس تخت و پذيرش برخط بيماران درصدد رصد چرخه پذيرش بيماران، پايش آمار مراجعه كنندگان به مراكز ارائه دهنده خدمت، جستجوي بيماران تصادفي، مفقودين، مديريت توزيع بيماران در مراكز ارائه دهنده خدمت، ارتقاي مكانيسم هاي نظارت حاكميتي بر پذيرش و ترخيص بيماران در مراكز و نيز مديريت تخت هاي بيمارستاني مي باشد. در اين ساختار، با پذيرش بيمار در بيمارستان ها، اطلاعات پذيرش و بيمه وي به سامانه پرونده الكترونيكي سلامت(سپاس) ارسال ميگردد. از طرفي با تغيير وضعيت تخت هاي بيمارستاني، وضعيت تخت در عناوين مختلف اشغال شده، آماده پذيرش بيمار، رزرو شده و خارج از دسترسي به سامانه ارسال ميگردد. با قرارگيري اطلاعات در محور مذكور، امكان پايش برخط بيمارستان ها و وضعيت بيماران بستري در تخت هاي موجود مراكز، ميسر مي گردد.

 

تماس با مدیریت
تماس با مدیریت